Chceme být nejodpovědnější banka na trhu, říká šéf Partners banky
Nejsme kopií služeb šitých na míru jinému trhu, které se ohýbají tak, aby byly v tuzemsku atraktivní. Očekáváme raketový růst digitálního podepisování díky BankID. Jsme stoprocentně bezpapíroví. Jaké jsou ambice nově se rodící ryze české banky, přibližuje v rozhovoru pro iDNES.cz šéf projektu Marek Ditz.
Jak daleko jste s přípravou Partners banky?
Připravujeme mobilní aplikaci a vnitřní infrastrukturu, rozšiřujeme tým, máme vybrané všechny dodavatele i potřebný kapitál od investorů. S ověřovacím provozem a s užší skupinou klientů bychom chtěli začít fungovat ještě před koncem roku. Nemůžeme ale spustit banku před získáním licence. O tu nyní žádáme ČNB. Přičemž některé systémy lze napojit a testovat naostro až po licenci. Takže vše bude moci začít až několik týdnů po jejím udělení.
Partners Banka bude ryze českou bankou – je to podle vás důležitý fakt?
Stavíme služby banky na základě zpětné vazby od klientů a poradců z místního trhu. Nejsme tedy kopií služeb šitých na míru jinému trhu, které se ohýbají tak, aby byly v tuzemsku atraktivní. Česká populace je technologicky méně konzervativní a ráda zkouší nové služby. Máme i mezinárodní ambice do budoucna, proto již nyní stavíme některé vnitřní funkce tak, aby podporovaly další expanzi.
Co všechno budete klientům nabízet?
Chceme být moderní transakční bankou, která ctí individualitu každého klienta a přináší rychle nové služby v oblasti správy rodinných peněz spolu s našimi finančními partnery, což jsou technicky vzato i naši „konkurenti“. To znamená, že nabídneme všechny transakční služby, účty, spořicí produkty, virtuální i plastové karty, mobilní aplikaci pro správu finančních produktů. Připravujeme také spoustu vychytávek, které usnadní klientům získat kontrolu nad svým finančním životem a využít služby našich kvalifikovaných finančních poradců.
Aktuální situaci v bankovním sektoru, stejně jako jinde, ovlivňuje vysoká inflace a růst úroků. To prodražuje úvěry, ale zároveň činí atraktivnějšími spořicí produkty. Jak se toto odrazí v nabídce vaší banky?
Inflace přináší růst úrokových sazeb. To zlepšuje prostor pro kreativitu v oblasti spořicích produktů a jejich kombinací s investicemi, což je doména našich poradců z Partners. Ochrana majetku a příjmů před inflací je aktuální téma a bude i při spuštění našich služeb. Náš technologicky moderní projekt nebude čelit po nákladové stránce takovým inflačním tlakům jako konkurence s technologickým dluhem. Měli bychom být tedy levnější a atraktivnější, a hlavně si s námi vše vyřídíte přímo v mobilu.
Když se bavíme o bankovních produktech, z hlediska bank jsou klíčové úvěry. Budete je nabízet i vy?
Úvěry chceme spustit o pár měsíců později než transakční služby. Zaměřovat se budeme zejména na rychlost vyřízení a kontrolu procesu klientem v mobilní aplikaci. Většina úvěrů zprostředkovaných poradenskou sítí Partners, což je u hypoték kolem deseti procent trhu, bude nadále od našich obchodních partnerů. Kromě vlastních produktů hypotéky a spotřebitelského úvěru bychom tak chtěli do našich mobilních služeb postupně napojit i naše partnery a přispět tak k větší transparentnosti a rychlosti vyřízení úvěrů na celém trhu. Razíme koncept otevřené banky a dostupnosti srovnání pro klienta.
Vysvětlete mi, proč, když ČNB zvýší sazby, téměř vzápětí banky zdraží hypotéky, ale nikterak pohotově nezvýší úročení u spořicích produktů?
Nejrychleji se novým sazbám přizpůsobí firemní úvěry a depozita. Obchodní pohled na trh domácností je ale dlouhodobý. Pokud je současná inflace jen dočasná, začnou sazby zase klesat. V pěti až desetiletém období nebudou tedy tak vysoké. Ceny na trhu hypoték se řídí spíše cenami na trhu státních dluhopisů s durací odpovídající fixaci sazby než aktuální krátkodobou repo sazbou ČNB. A ceny depozit domácností z těchto dlouhodobých kalkulací vycházejí.
Pokud bych se ptal obecně – jak moc je současná inflace a rychle rostoucí úroky dobrý byznys pro banky?
Při růstu úroků v ekonomice daných měnovou politikou ČNB se krátkodobě zvyšuje zisk bank z depozit domácností, protože existuje určitě zpoždění, se kterým banky přistupují ke zvyšování sazeb spořicích produktů. Na druhou stranu také u úvěrů pro domácnosti dochází k určitému zpoždění v růstu cen oproti trhu s firemními úvěry. Banky tak fungují jako jakýsi polštář, který vůči domácnostem tlumí krátkodobé výkyvy finančního trhu.
Zdůrazňujete, že vaše banka bude z hlediska technologií jedničkou. V čem budete lepší?
Většina procesů obsluhy na českém trhu je pořád koncipována prioritně pro notebook a ne pro mobilní telefon. A když vznikne služba i pro mobil, tak její kroky vypadají jako na počítači. Nezapře se, že to je mobilní kopie procesu vymyšleného pro počítač.
My to máme obráceně. Všímáme si také více různých finančních vztahů v rámci rodiny a užší komunity, které generují potenciál pro transakce a poradenství. A v poradenství jsme otevřeni integraci produktů od jiných poskytovatelů. Naše bankovní aplikace nikoho nezamkne ve světě našich produktů, ale otevře vám informace o různých možnostech trhu včetně sjednání „konkurenčních“ produktů od našich partnerů.
Jakou politiku bude vaše banka razit v případě poplatků?
Z našich průzkumů plyne vysoká citlivost klientů na poplatky. Na druhou stranu klienti nemají problém s odměnou pro banku, pokud cítí přidanou hodnotu. Někdy vzniká u lidí obava z nových hráčů, kteří přicházejí a hodně slibují. V našem případě něco takového nehrozí. Nabídneme běžný účet opravdu trvale zcela zdarma bez skrytých nebo podmíněných poplatků. A nad jeho rámec přístup k transakčním a poradenským službám v mobilní aplikaci včetně řady služeb našich partnerů v režimu otevřeného bankovnictví. Motivací našich majitelů je dlouhodobé zlepšování kvality finančních služeb a poradenství. V tomto směru nejsme startup! Naše finanční skupina působí na českém trhu již 15 let.
Stále více se uplatňují principy ESG. (Udržitelné investování, nebo také investování podle Environmentální, Sociální a Governance kritérií pozn.red.). Jak se dotknou vaší banky?
V současnosti zohledňujeme ESG principy zejména při výběru dodavatelů a designování našich služeb. Příkladem je, že všechny naše platební karty budou jen z recyklovaného plastu, a to přesto, že jejich výrobní ceny jsou mírně vyšší. Hlavně ale doufáme, že přesvědčíme řadu klientů v tom, že jim stačí jen virtuální platební karta v mobilním telefonu a nepotřebují plast vůbec, a to ani jako pojistku, protože při ztrátě telefonu jim dokážeme novu „digitální“ kartu vydat do nového mobilu okamžitě. Všechny naše služby a vnitřní procesy jsou vytvořeny jako bezpapírové. Při volbě obchodních partnerů zohledňujeme informace o jejich ESG politice. Chceme být nejzelenější a nejodpovědnější banka na trhu.
Zdroj: iDNES.cz