CO SE STANE, KDYŽ POŠLETE PENÍZE NA ŠPATNÝ ÚČET

Stalo se vám to již někdy? Posíláte peníze určitému adresátovi skrze internetové bankovnictví, když v tom uděláte chybu v čísle účtu a peníze putují někam jinam. Co se stane a jak lze tuto situaci řešit? To si dnes řekneme.

Vydáno: 23. 8. 2022
Kategorie: Vaše příběhy
Zdroj: PartnersNews

Záleží na tom, v čem se spletete

Bude záležet na tom, jaký charakter vaše chyba má. Mohou totiž nastat dvě situace a podle toho, která nastane, se liší proces řešení této chyby. První situace je ta, že uděláte chybu v čísle účtu a nechtěně se trefíte do existujícího čísla. Druhá varianta, která může nastat je pak ta, že sice uděláte chybu, avšak nově „vytvořený“ účet neexistuje.

Neexistující číslo 

Dobré je si pro začátek uvést, jak se vytváří čísla účtu. Netřeba zacházet do podrobností, stačí jen zmínit, že na začátku i na konci má každé číslo účtu kontrolní číslice, pomocí kterých systém pozná, zda jde o existující číslo či ne. Tomuto pravidlu se říká pravidlo Modulo 11. Předčíslí i základní číslo musí být dělitelné jedenácti. Pokud tedy uděláte chybu a zašlete peníze na účet, který neexistuje a zároveň ani existovat nemůže, protože nesplňuje tuto dělitelnost. Systém toto pozná a ani neodešle danou částku. Ví, že by byla odeslána nikam. V tomto případě se vám tedy peníze vrátí, respektive nikdy neodešlou. Nastat může i situace, kdy číslo sice vyhovuje Modulu 11, avšak neexistuje. V takovém případě peníze odejdou, avšak poté se vrací.

Platba na cizí účet – jednoduché storno neexistuje

Nejhorší variantou je, když zašlete peníze na reálný účet někoho jiného. Kvůli právní úpravě banka nemůže jen tak stornovat platbu. Banky tak mohou jedině zprostředkovat kontakt a komunikaci mezi vámi jako odesílatelem a nesprávným příjemcem. Potom, co banku požádáte o to, aby příjemce platbu vrátil musíte nějakou dobu počkat. Až poté, pokud vám není částka vrácena, můžete podat žádost o sdělení osobních údajů vlastníka účtu.

Zdroj: epenize.cz